5 zdrowotnych powodów, dla których warto uprawiać narciarstwo

Same narty, jako środek ułatwiający przemieszczanie się po zaśnieżonym terenie, według historyków znane jest ludzkości od około 4.000 lat. Jak łatwo się domyślić – najprawdopodobniej wymyślili je przodkowie Wikingów, gdyż to w Norwegii Północnej, na wyspie Rødøy, znajduje się najstarszy dotąd znaleziony dowód użycia nart – czyli prehistoryczny ryt skalny. Jako znany nam współcześnie sport, narciarstwo zaczęło upowszechniać się dopiero w XIX wieku. Czyżby ludzkość wcześniej nie była świadoma zbawiennego wpływu tego wspaniałego, zróżnicowanego sportu na zdrowie?

5powodow_1Źródło: Wikipedia


Wszystkim znane jest powiedzenie, że „sport to zdrowie”. Jednak nie każdy wie, że narciarstwo jest właśnie jednym z najzdrowszych dla nas sportów. A oto pięć powodów, dla których ośmielamy się stawiać taką tezę.

1. Obok wioślarstwa, narciarstwo – niezależnie od rodzaju (biegowe, czy zjazdowe), jest jedną z najbardziej wymagających dyscyplin wytrzymałościowych. Angażuje praktycznie wszystkie partie naszych mięśni i prowadzi do spalania bardzo dużych ilości kalorii w konkretnej jednostce czasu.
To jedna z nielicznych dyscyplin, przy której możesz mieć absolutną pewność, że potężny wycisk dostanie każdy pojedynczy mięsień Twojego ciała. Nawet te partie, o których istnieniu nie masz pojęcia i poznasz je dopiero wtedy, gdy po solidnej dawce treningu na nartach poczujesz, co znaczy prawdziwy wysiłek. W skrócie: regularnie ćwiczący narciarz z nadwagą jest widokiem niespotykanym, a trenując ten sport nie musisz pamiętać o ćwiczeniu każdej partii mięśni, gdyż każda z nich po prostu nie da o sobie zapomnieć.

 

  1. Narciarstwo bardzo angażuje układ oddechowy i krwionośny.5powodow_2
    Jeśli już wiemy, że ten sport wymaga bardzo dużego ogólnego wysiłku fizycznego, nie sposób pominąć faktu, że tym samym musi wzmacniać ono płuca i serce, odpowiedzialne za dostarczanie odpowiednich dawek energii i tlenu do mięśni. Dobrze prowadzony trening na nartach działa zbawiennie na układ krążeniowo-oddechowy.

 5powodow_3Źródło: google images

  1. Narty kształtują… Nie tylko charakter i silną wolę, potrzebne do każdej aktywności fizycznej i codziennego pokonywania swoich ograniczeń. Panie zainteresowane posiadaniem nieprawdopodobnie jędrnych pośladków i łydek powinny wziąć się właśnie za ten sport. Specyficzne ruchy wykonywane zarówno podczas biegów i zjazdów narciarskich są prawdopodobnie najszybszą i najlepszą formą ćwiczenia wymienionych partii ciała, działającą znacznie efektywniej niż sam bieg, czy skipy.

 

sexy girl butt, without celluliteŹródło: google images

  1. Narciarstwo poprawia koordynację ruchową. Sport ten wręcz z założenia wymaga zgranych, płynnych i wyuczonych ruchów. Trening narciarski angażuje w bardzo dużym stopniu zmysł zrównowagi i bezsprzecznie poprawia nasz balans ciała, oraz naszą kinestezję – czyli świadomość ruchu, pozycji i ułożenia naszego własnego ciała, która – wbrew pozorom – nie jest oparta tylko na zmysłach wzroku i błędniku w uchu środkowym, ale na którą największy wpływ mają receptory mieszczące się w naszych mięśniach i ścięgnach. Im silniej są one stymulowane, tym sprawniej pracują.

5powodow_5
Źródło: bodyinbalancephysio.com

  1. Narty są bezpieczne! Wbrew pozorom, narciarstwo to jeden z najbezpieczniejszych sportów, jakie można uprawiać. Nic bardziej mylnego, by jednak nie rzucać słów na wiatr, w tym miejscu pozwolimy sobie powołać się na tekst Krzysztofa Burnetki z 2014 roku (narciarza i blogera): „Średnia urazów narciarskich bądź snowboardowych to ledwie 2-4 przypadki na 1000 dni spędzonych na stoku. (…) rocznie ginie 0,78 narciarza/snowboardzisty na każdy milion osób uprawiających te sporty. Przykładowo, w Stanach Zjednoczonych w ciągu ostatnich dziesięciu lat rocznie podczas jazdy na nartach ginęło 41 osób, a w samym 2009 roku śmierć poniosło 800 rowerzystów i 2400 pływaków” (pełna treść artykułu dostępna tutaj http://narty.blog.polityka.pl/2014/01/02/ryzyko-nart/). Dla laika, mającego mgliste pojęcie o narciarstwie, narty mogą kojarzyć się z połamanymi nogami i dużą ilością urazów. Przede wszystkim jednak należy pamiętać, że narciarstwo to sport, którego nie wolno uprawiać bez żadnego przygotowania.

 

Narciarstwo z jednej strony jest sportem wszechstronnie rozwijającym nasz organizm – wzrasta nasza ogólna wydolność krążeniowo-oddechowa, siła, wytrzymałość, koordynacja wzrokowo-ruchowa, kinestezja i ogólna „zaprawa”, a wraz z nimi – oczywiście – ogólna odporność organizmu i rzeźbi się nasza sylwetka. Zgodnie z zasadą „w zdrowym ciele, zdrowy duch”, narciarstwo polepsza nasze ogólne samopoczucie. Z drugiej strony, narty nie są piłką nożną: nie możemy po prostu wskoczyć w strój narciarski i sunąć po stoku bez żadnego wcześniejszego przygotowania, gdyż w najlepszym przypadku nie będzie to żadna frajda, w najgorszym – przez nieprawidłowy balans ciała, czy nieznajomość podstaw hamowania, czy skręcania – stracimy kontrolę i możemy nabawić się bardzo nieprzyjemnych konsekwencji, w postaci urazów i kontuzji.
Narciarstwo to naprawdę zdrowy, bezpieczny i fascynujący sport, ale dopiero w momencie, gdy wiesz co robisz i posiadasz pewne wykształcone odruchy.

Tutaj możesz skomentować artykuł

Udostępnij:Share on Facebook